Monday, October 31, 2011

Masjid Terapung Terindah di Selat Melaka

Masjid al-Hussain, Kuala Perlis menjadi mercu tanda baru di Pekan Kuala Perlis. Ianya didekorasikan dengan perancangan yang teliti.
Berhampirannya terdapat sebuah pelantar dan menara peninjau untuk pengunjung merakamkan saat2 indah berlatarkan masjid al-Hussain ini.



Jalan masuk ke dalam masjid, sebelah kirinya dilengkapi dengan perpustakaan dan pejabat pentadbiran.



Pandangan dari Masjid, Jeti feri Kuala Perlis-Langkawi. Tiada alasan bagi yang tidak sempat bersolat fardhu di Masjid.




Pintu pagar masjid yang sangat dekat dengan Jeti membolehkan para musafir berehat sebelum meneruskan perjalanan sama ada dari Pulau Langkawi mahupun ke Pulau Langkawi.



Pemandangan yang indah ini dirakamkan pada waktu Dhuha lebih kurang jam 10 pagi, lihatlah langit membiru tanpa awan, kelihatan pulau Langkawi disebelah kiri dan Pulau Brasmana, Thailand sebelah kanan (dahulunya wilayah Malaysia)



Lagi pemandangan masjid berlatarkan kepulauan Pulau Langkawi.



Inilah menara masjid yang boleh menjadi panduan kepada pelaut kerana ia akan bercahaya di waktu malam dengan cahaya yang berlainan menandakan waktu Maghrib, Isya dan Subuh.



'Foundation' masjid yang betul2 dibina di atas laut. Apabila bersolat, pengunjung boleh melihat laut kerana arah kiblatnya memang menghadap laut. Suasana akan lebih cantik ketika air laut pasang.


Tempat mengambil wudhu', airnya dialir terus ke laut.


Namun jangan dilupa dengan Masjid Kuala Perlis yang lama. Jaraknya lebih kurang 6 km dari masjid baru Al-Hussain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...